Soalan Lazim - Perkhidmatan

Penggunaan testimoni dalam iklan produk mengurangkan berat badan seperti penyataan/visual/ilustrasi yang menunjukkan perubahan keadaan badan sebelum dan selepas pengambilan produk adalah dibenarkan dan hendaklah disokong dengan pengakuan pengguna berdasarkan Perenggan 4.4.4 Garis Panduan Kelulusan Pengiklanan Produk Ubat Berdaftar.

The use of testimonials in advertisement of weight loss product such as statements/ visuals/illustration that show changes in the body’s condition before and after taking the product is permitted and must be supported by the customer testimonial form as stated in Paragraph 4.4.4 Registered Medicinal Products Advertising Approval Guideline.

Tidak dibenarkan. Sebarang pindaan pada format iklan perlu diluluskan terlebih dahulu oleh LIU sebelum ianya boleh disiarkan kepada orang awam. 

This is not allowed. Any amendment on the advertisement format must be approved by the MAB before advertised to the public.

Pemohon dikehendaki memohon kelulusan daripada LIU bagi sebarang pindaan yang ingin dilakukan ke atas format iklan yang telah diluluskan. Prosedur untuk permohonan pindaan adalah seperti berikut: 

  1. Pemohon dikehendaki mengisi dengan lengkap Borang Permohonan Pindaan Kelulusan Format Iklan. Borang ini boleh dimuat turun di portal rasmi Program Perkhidmatan Farmasi www.pharmacy.gov.my.
  2. Borang Permohonan Pindaan tersebut hendaklah disertakan dengan:
    • ​​​​​​​Borang Kelulusan (dokumen asal) 
    • Format iklan yang telah diluluskan (dokumen asal)
    • Lima (5) salinan format iklan dengan pindaan yang dimohon (bagi iklan selain laman sesawang) DAN tiga (3) salinan format iklan dengan pindaan yang dimohon (bagi iklan laman sesawang)
    • Dokumen sokongan yang berkaitan (jika ada) 
  3. Permohonan yang telah lengkap hendaklah dikemukakan kepada Lembaga Iklan Ubat sama ada melalui serahan tangan di kaunter Program Perkhidmatan Farmasi atau melalui pos/kurier.

Permohonan pindaan ini dibenarkan satu kali sahaja tanpa bayaran dan perlu dikemukakan kepada LIU dalam masa dua (2) bulan dari tarikh kelulusan pada Borang Kelulusan.
 

The applicant is required to get approval from MAB for any amendments intended for the approved advertisement format. The procedures for applying amendments are as follow:

  1. Applicants are required to fill in the Amendment Application Form (Borang Permohonan Pindaan Kelulusan Format Iklan). This form can be downloaded at the official portal of the Pharmacy Services Programme www.pharmacy.gov.my.
  2. The Amendment Application Form must be accompanied by:
    • Approval Form (original document)
    • Approved advertisement format (original document)
    • Five (5) copies of the advertisement format with the requested amendments (for advertisements other than website) AND three (3) copies of the advertisement format with the requested amendments (for website advertisements)
    • Relevant supporting documents (if any)
  3. Completed applications must be submitted to the Medicine Advertisements Board at the Pharmacy Services Programme counter or sent through post /courier.

Application for amendment is free, only allowed once and must be submitted within two (2) months from the date of approval on Approval Form.

Piagam pelanggan kelulusan iklan daripada LIU adalah 5 hari bekerja bagi format iklan selain laman sesawang manakala 30 hari (termasuk hujung minggu dan cuti umum) bagi format iklan laman sesawang.

The client charter of advertisement approval from MAB is 5 working days for advertisement format other than website while 30 days (including weekends and public holidays) for website format.

Tugas pemantauan dan kawalan iklan bagi semua produk kesihatan termasuk produk syarikat jualan langsung dilakukan oleh Seksyen Koordinasi Saringan Iklan Ubat (SKSaIU), Cawangan Kawalan Iklan, Bahagian Penguatkuasaan Farmasi. Proses saringan iklan produk dan perkhidmatan kesihatan merangkumi semua jenis media dan tugas ini juga dibantu oleh Cawangan Penguatkuasaan Farmasi di setiap negeri. 

Fungsi Lembaga Iklan Ubat hanya memproses permohonan kelulusan iklan daripada semua pemegang pendaftaran produk termasuk syarikat jualan langsung. 
 

 

The monitoring and control of advertisements for all pharmaceutical products, including direct selling company products, are carried out by the Medicine Advertisements Screening Coordination Section, Advertisement Control Branch, Pharmacy Enforcement Division. The advertisement screening process for pharmaceutical products and healthcare services encompasses all types of media and is further assisted by the Pharmacy Enforcement Divisions in each state. 

The role of MAB is solely to process approval applications for advertisements submitted by all product registration holders, including direct selling companies. 
 

Yes, approval from MAB is still required because product registration and product advertisement are two distinct matters. The registration of a product aims to ensure quality, safety and efficacy of the product and are under jurisdiction of the Drug Control Authority (DCA) whereas MAB only controls product advertisements. This is to protect consumers from misleading advertisements and to ensure all advertisements published comply with the requirements of the Medicines (Advertisement and Sale) Act 1956 and its Regulations.

Ya, kelulusan LIU masih diperlukan kerana pendaftaran produk dan pengiklanannya adalah dua perkara berbeza. Pendaftaran sesuatu produk bertujuan untuk memastikan kualiti, keselamatan dan efikasi produk tersebut dan adalah di bawah kuasa Pihak Berkuasa Kawalan Dadah manakala LIU mengawal dari segi aspek pengiklanan produk. Ini bagi mengelakkan kekeliruan dalam kalangan masyarakat di samping memastikan iklan itu mematuhi keperluan Akta Ubat (Iklan & Penjualan) 1956 dan peraturan-peraturannya.

Pengguna perlu isi Borang Pendaftaran Pengguna Intranet dan hantar kepada Seksyen Pengurusan Maklumat Farmasi, Bahagian Perkhidmatan Farmasi.

Applicant is required to fill in the Borang Pendaftaran Pengguna Intranet form and submit to Seksyen Pengurusan Maklumat Farmasi, Bahagian Perkhidmatan Farmasi.

The amendments of the MOH Drug Formulary is available at www.pharmacy.gov.my for reference within 2 weeks after the MOH Drug List Panel Review Meeting.

Boleh, Sistem Pendispensan Ubat Bersepadu (SPUB) membolehkan anda mendapatkan bekalan ubat susulan dari mana-mana fasiliti kesihatan terdekat dengan anda. Namun anda perlu memberitahu pegawai farmasi anda bahawa anda ingin menggunakan perkhidmatan SPUB.

Yes, you can. Through the Integrated Drug Dispensing System, you may now obtain the remaining prescription fill from any nearest government health facility. Just inform your pharmacist in order for you to utilise this service.

Buat masa ini, tidak semua fasiliti KKM menyediakan perkhidmatan ini.

Untuk maklumat lanjut berkenaan UMP1M ini, sila hubungi pegawai farmasi di fasiliti kesihatan kerajaan terdekat anda.

Sila rujuk graf Bilangan Farmasi Komuniti di Malaysia Mengikut Negeri dalam menu statistik. 

Refer to the Number of Pharmacy Community in Malaysia according to States which is available in the Statistics Menu.

Orang ramai yang berminat boleh merujuk maklumat di SINI

Buat masa ini, tidak semua fasiliti KKM menyediakan perkhidmatan ini. Untuk maklumat lanjut berkenaan UMP1M ini, sila hubungi pegawai farmasi di fasiliti kesihatan kerajaan terdekat anda.
(Rujuk senarai fasiliti yang menawarkan perkhidmatan UMP1M)

Pegawai Farmasi KKM, dengan kelulusan daripada Ketua Pengarah Kesihatan (KPK) telah dibenarkan melakukan pekerjaan luar (lokum) sejak tahun 2006.

Walau bagaimanapun, berkuatkuasa 23 Mac 2011, kebenaran untuk melakukan lokum kepada semua Pegawai Farmasi telah ditangguhkan demi kepentingan penyampaian perkhidmatan kesihatan di KKM. Terkini, bilangan pegawai farmasi di komuniti farmasi adalah terhad dan menyebabkan waktu perkhidmatan yang terhad.

Maka Bahagian Perkhidmatan Farmasi (BPF) KKM telah mengkaji semula dan mengemaskini tatacara permohonan lokum sedia ada berdasarkan maklum balas dan isu-isu yang timbul sebelum ini. Jesteru, dengan persetujuan KPK, BPF KKM telah membenarkan Pegawai Farmasi KKM untuk melakukan lokum.  

Untuk keterangan lanjut sila rujuk pautan berikut:
http://www.pharmacy.gov.my/v2/ms/dokumen/syarat-syarat-melakukan-lokum-carta-alir-proses-permohonan-lokum.html
http://www.pharmacy.gov.my/v2/ms/dokumen/borang-permohonan-rekod-aktiviti-lokum-pegawai-farmasi-kkm.html

 

Sistem PhIS/ CPS dijangka akan dimulakan di 21 fasiliti pilot KKM pada Mac 2013 dan akan digunapakai di semua fasiliti Hospital dan Klinik Kesihatan KKM seluruh negara.